Budapest, Magyarország - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Richard Janssen - WaarBenJij.nu Budapest, Magyarország - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Richard Janssen - WaarBenJij.nu

Budapest, Magyarország

Door: Tibor

Blijf op de hoogte en volg Richard

12 December 2010 | Hongarije, Boedapest

Gotcha! Deze hadden jullie écht niet verwacht! Het gaat ditmaal om:back to the roots!(Ik ben naar Budapest gegaan, en back to the roots omdat ik half Hongaars ben, voor wie dat niet wist...)

Woensdag zijn we (moeders en ik) vertrokken vanuit Pruisenland en met maar 1 uur slaap door mijn studentenritme zat ik zo brak als lauwe koffie in het vliegtuig richting Budapest! Eenmaal aangekomen haalde de zoon van een vriendin van mijn moeder ons op van het vliegveld. Mijn moeder zei: Let op een rode Suzuki. Tot mijn verbazing waren er enorm veel rode kleine oudere wagentjes en kreeg ik de indruk dat de Hongaren een enorme passie hebben voor de kleur rood. (Denk maar aan goulash, paprika en het voetbalshirt). Trouwens, ik heb dat ook. Kan geen toeval meer zijn. Echt niet.

Na bijna een uur te hebben gewacht in de regen (geen sneeuw nee, want het was daar 15 graden... 1 dag maar hoor, ben maar niet bang, daarna was het al snel -5) kwam mijn moeder tot de conclusie dat het om een Ford ging en geen Suzuki...

We werden vervoerd naar mijn moeder's vriendin van vroegâh en daar kreeg ik meteen sterke drank voorgeschoteld met paprika's. En dat op lege maag en na 6 uur wakker te zijn. Je bent Hongaar of je bent het niet...

De speciale gelegenheid voor dit uitstapje was mijn Oma's 80e verjaarding en dus gingen we al snel daar heen. Hele lieve oma die ik jaren niet meer heb gezien, licht dementerend en nog steeds proberend alles te regelen volgens de normen en waarden van de jaren 40 en 50 van de adel. (Jaaaahaaa, zij is in haar tijd nog van een adellijke familie, dus in principe ben ik dat ook... Heb ik alsnog blauw bloed naast alcohol in mijn aderen stromen. Vervelende democratie waardoor ik nu met pleps zit opgescheept in het allerdaags leven... Giggity)

Natuurlijk ook nog even een toeristisch rondje gemaakt en schitterende foto's gemaakt die nog wel zullen komen en toen was het uitstapje al weer snel voorbij.

Tenslotte heb ik nog snel wat Hongaars erbij geleerd. Ik vat het nu ietwat sneller op omdat ik heb geleerd fonologische processen en grammaticale structuren snel te herkennen en toe te passen! (Heb ik dan tóch iets geleerd van de studie?!)

Zondagochtend om half 4 opstaan om ons gereed te maken om naar het vliegveld te gaan. Ik ben niet gemaakt om zo vroeg te leven op een dag. Maar met ongekende vermoeidheid zat ik in het vliegtuig alweer terug te denken aan Budapest in de winter: Zigeunervolk. Mannen met Kaisersnorren koukleumend met communistische bontmutsen. (Nepbont waarschijnlijk voor jullie dierenamateurs)

Ik ben trots op mijn afkomst!


  • 13 December 2010 - 07:54

    Ivo:

    Geweldig verhaal weer. Natuurlijk is niet de hele tekst perfect, maar enkele zinnen zijn echte juweeltjes :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Ricci goes Bologna

Recente Reisverslagen:

12 December 2010

Budapest, Magyarország

25 Juli 2010

Woordgrap met kranten

12 Juli 2010

Honger

25 Juni 2010

Wave your flag

07 Juni 2010

I don't like tourists, but I love to rest
Richard

Actief sinds 24 Dec. 2009
Verslag gelezen: 3033
Totaal aantal bezoekers 31894

Voorgaande reizen:

31 Januari 2010 - 31 Juli 2010

Ricci goes Bologna

Landen bezocht: