Il primo mese - Reisverslag uit Bologna, Italië van Richard Janssen - WaarBenJij.nu Il primo mese - Reisverslag uit Bologna, Italië van Richard Janssen - WaarBenJij.nu

Il primo mese

Door: Ricci

Blijf op de hoogte en volg Richard

28 Februari 2010 | Italië, Bologna



Klote,
Door het oneindige laat uitgaan, het chronisch slaaptekort en de hoeveelheden alcohol hebben een 2e verkoudheid doen veroorzaken in 2 weken tijd. En zo een erge dat ik mijn eerste schooldag moet missen. Ik heb het geprobeerd, ik ben zelfs naar mijn eerste college geweest, volledig in Spaans. Heldhaftig. Maar daarna nam mijn loopneus ernstigere vormen aan. Mijn neus liep nog harder dan Usain Bolt terwijl een daarnaast optredend waterend oog voor menigeen overstroming op mijn rechterwang deed veroorzaken. Wanneer wordt dat kloteweer hier eens stereotypisch Italiaans. Mierda!

Gelukkig kwamen 2 lieve Erasmi naar mijn prinsessenkamertje om in mij in mijn eenzaamheid bij te staan. En hoe? Door mijn door jullie verkregen pannenkoekenmix om te doen toveren in… Pannenkoeken. Dan maar meteen een Italiaanse variant erop: met prosciutto en Parmazaanse kaas. Kaaaaaaaaaaaaaaaaaas. De kaas hier in Italië is goddelijk. Dus… die nostalgische pannenkoeken moeten helende krachten hebben, want de dag erna was ik fris en fruitig op de natgeregende straten het lot aan het tarten en vooral niet weer ziek worden.

MOSTERD

Om het lot tot het uiterste te tarten, heb ik mijn Duitse delegatie de zaterdagavond weer opgezocht en zijn we de universele drankspelletjes gaan doen zoals: “Kingszen” en “I never did…”. Miraculeuzerwijze (bestaat dit woord? Ik vind hem wel mooi, Marco ook) ontwaakte (ik zou ontwiek, ontwook of ontwok veel mooier vinden, wat zeggen jullie?) ik zonder kater en bereidde me voor voor de voetbalwedstrijd. Welke? Oh ja, Bologna tegen Juventus. Het uiteindelijke resultaat was 1-2. Juve had 2 kansen slechts, en die gingen er beide in, omdat, let’s face it, Juve is meesterlijk. Daarentegen had Bologna de betere kansen en had het meeste recht op de winst, maar ze werkten de talloze gecreëerde kansen niet voldoende af. Zonde. Voor een meer gedetailleerde samenvatting, mail maar. Verder merkte ik in dit zonovergoten uit de kluiten gewassen amfitheater op dat het voetbal hier veel meer en emotioneler leeft dan zelfs bij de harde kern van ADO Den Haag. (Kut ADO). De thuis- en de uitsupporters zitten hier langs elkaar afgeschermd door een soort kunststoffen plaat en een drietal stewards. Bij elke goal of overtreding, ontluiken de talloze middelvingers en andere onchristelijke gebaren. Vreselijk, want er zitten ook kleine kinderen bij. Maarja, ook zij doen dit uitvoerig. Over die Italiaanse kindjes gesproken, ze spreken ALLEMAAL zoals die kleine jongen uit “La Vita E Bella” (OWEE ALS JE DIE NIET HEBT GEZIEN). Ahhhhhhhhw. Wat schattig. Weet ik, hou nu maar op met dat zoete gedoe, de Italianen zijn al zoet genoeg met hun ontbijt. Echt, het is normaal voor mensen met geld om elke ochtend een toko op te zoeken waar ze een cappuccino drinken met daarbij iets zoets. Echt heul heul erg zoet. Maar verdomd lekker. Denk maar aan een koekgebakje met chocolademousse, crème, kersenlikeur en een kers bovenop. Dat is dan normaal. Waarom eten wij Nederlanders nog gewoon brood?
Maar goed, de nieuwe week brak aan. Ditmaal was ik zo fit als een hoentje dus ik kon gelukkig wél naar mijn lessen toe! Even een update: Ik probeer alleen nu nog maar Spaans en Frans te doen en heb Hongaars laten vallen. Ja dat lees je goed: “probeer”. Waarom? Chaos alom hier. Maar, ik die geen stress ken, lach er maar om en zie het als excuus om uit te slapen. Wat ze helemaal niet erg vinden, want aanwezigheidsplicht? Kun je dat eten? Was het maar zo. Ik ga om van de honger. Overdag dan. Als ik studeer. Hier hebben ze een bepaald concept dat ik zal vertalen als: 2,5 uur je concentreren je concentratie vast te houden ZONDER pauze. Met mijn fameuze honger is dat moeilijk. Dus na 12 minuten rammelt mijn maag al en let ik niet meer op. Voor diegene die ineens curieus (Klote Windows-Word omschrijft dit woord foutief als: Belgisch-Nederlands, ik ben zwaar beledigd) zijn naar mijn motivatie om Hongaars te laten vallen; 4 talen tegelijk, mag, misschien, potentieel, zou je kunnen zeggen, maar hoeft niet zo te zijn (<3 inside jokes) te veel hooi op mijn vork zijn. Zelfs voor mijn honger. Maar ik ben gelukkig nog jong (vooral hier met Erasmus) dus dat komt nog wel.
Na mijn eerste maand helaas alweer zijn dit de meest voorkomende dingen in het leven van Erasmus: feesten, drinken, pizza, pasta, voetbal en vrouwen. Je zou het paradijs kunnen noemen. Onderweg naar het zoveelste feest kom ik een grote groep politieagenten tegen die bij een winkel staan te waken. Maar hier is het heel gewoon dat Italiaanse studenten met een sigaret en een fles bier vers gekocht bij de Pakistaan op het stoeprandje gaan zitten en het schouwspel gaan aanschouwen. Ja… kennelijk is openbare dronkenschap hier een deugd.
Het hoogtepunt van mijn zaterdag was dat ik appels heb gekocht. Ik ben hier gezonder bezig dan in Nederland! Ik eet fruit en groente, en 5 uur voetbal en 4 uur durende wandelingen zijn dagelijkse kost. Zo ook, deze zondag, waarop we een beroemde kerk hier hebben bezocht die Godverdomme prachtig is. Er heerste een hele mystieke sfeer, wegens de mist. Deze kerk bevindt zich op het hoogste punt in deze omgeving en zou potentieel met zonnig weer een prachtig uitzicht kunnen hebben. Terwijl ik pseudo-pelgrimachtig door de kerk slenterde met in het geniep mijn telefoon die de pracht en praal aan het filmen was, kreeg ik de gelegenheid een kaarsje op te steken voor de mensen aan wie ik moet denken, jullie. Maar dat kostte 50 cent. Dus dan maar zo: Ik denk aan jullie.

  • 28 Februari 2010 - 17:50

    Mini:

    Do schransmichel!
    No dinkse natuurlijk des auk apart! ne Michel dae vuul aet Just... Dat kannie! Det dacht ik auk. En toen ik mein Venloos woordebook raodpleegde keek ik al hielemaol wiej einen boetsauto. Det woord besteit auk nog! Dus ik daen redacteur opgebeld en hum ens effe verteld det hae genne schaele wazel mot verkoupe. Ik zeg taege hum: "ik mot op einen törf gaon staon um ein verke in zien gaat te kinne kieke en ik aet meistes nog mier dan Michel." Now haet hae mich belaofd det te verandere nao 'schranssjraar' maar dao zal hae zich waal naeve strièke.

    Maar good. Nao 2 van dien epische verhaole met röst gelaote te hebbe vond ik t waal weer tièd waer veur reactie. Dus vlege mien vingers now euver ein van de gaele snótterbelle plekkend toetsebord want jao auk ik bin verkald. Mien neus löp dan wal neet zoe snel Usain Bolt maar is waal voller den het bord van Linsay Lohan.

    Good um te huure desse dien alde dagelijkse ritme weer hebs opgepak dao. Beer, Vrouwluuj en voetbal, zoe kenne we dich weer ;). Good desse ADO auk weer effe belachelik màks, KUTADO! Maar now heb ik wal een leuk, en ondinkbaar want ADO is echt pòkkeslecht, scenario veur dich. ADO thoes, wao dus gen plexiglaaze maore tösse de vakken zien want dao hebbe gen geld veur de schoeëjers, taege Lazio. Dan kriege ze slaeg! binne en boete t veld. Dan rent dae van Atteveld met ziene bläöker auk met de stert tösse de bein weg.

    En maar good det die kerse in det godsoords 50 cent koste want do en godsdeenst is wie ik en greuje, det ken gwoen neet!

    Ik mot zoe dn veolia nao ljouwert pakke dus laot ik t heejbeej.

    Haije, en laef dich oet dao :p

    MINI


  • 28 Februari 2010 - 18:12

    Mam:

    wie hat gezagd dat het leven makkelijk is? ook hier is pokke weer, de vogels worden van de takken gewaaid en wordt gesnotterd. maar je bent een dappere ridder. jammer voor de hongaars, maar ik geef binnenkort lessen voor liefhebbers.... hihihihih
    ik mis je en je vrienden in de weekend, het huis is zo netjes, de keuken is clean, dus ik moet maar naar jou toe komen voor een lekkere spagetti of laat de jongens weleens maar weer hierkomen...
    groetjes naar jullie allemaal,ook naar jou Gianzenne (dat de italianen je naam anders niet uitspreken kunnen, bah..)

  • 28 Februari 2010 - 19:31

    Marco:

    <3 inside jokes haha MOSTERD!

    Anyhow " Terwijl ik pseudo-pelgrimachtig door de kerk slenterde met in het geniep mijn telefoon die de pracht en praal aan het filmen was, kreeg ik de gelegenheid een kaarsje op te steken voor de mensen aan wie ik moet denken, jullie. Maar dat kostte 50 cent."

    )Reinders zou boos zien umdet de aanhalingsteikens verkierd staon mja dat even *trapt* terzijde)

    De bis nog steeds oerhollands van binne <3

  • 28 Februari 2010 - 19:32

    Marco:

    Vergeet k zoemaar t belangriekste:

    x

  • 01 Maart 2010 - 12:31

    Nathaly:

    Herkenbaar, die verkoudheden: Sanne en ik hebben vijf maanden lang Q-koorts en de Mexicaanse griep gehad en we zijn eigenlijk nog steeds niet genezen. Dus bereid je voor. Maar vooralsnog: geniet!

    xx Nathalotchi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bologna

Ricci goes Bologna

Recente Reisverslagen:

12 December 2010

Budapest, Magyarország

25 Juli 2010

Woordgrap met kranten

12 Juli 2010

Honger

25 Juni 2010

Wave your flag

07 Juni 2010

I don't like tourists, but I love to rest
Richard

Actief sinds 24 Dec. 2009
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 31922

Voorgaande reizen:

31 Januari 2010 - 31 Juli 2010

Ricci goes Bologna

Landen bezocht: